De 7 dødssynder – undgå tilbagefald

Tilbagefald – Spiseforstyrrende tanker

Når man taler om spiseforstyrrelser, taler man ofte også om tilbagefald. I princippet er der to former for tilbagefald.

Der er den form for tilbagefald, der kommer, når et i øvrigt raskt menneske mere eller mindre pludseligt falder tilbage i en spiseforstyrret adfærd. Den form for tilbagefald vil i reglen skyldes, at vedkommende befinder sig i en stresset situation. Her kan man altså i reglen pege på den udløsende årsag.

Så er der de små eller større tilbagefald, der finder sted, før klienten er helt rask. Dem vil man næsten altid se. At blive rask kan meget sjældent beskrives ved en jævn opadstigende kurve, men mere noget i retning af to skridt frem og et tilbage. Den type tilbagefald, skyldes som regel ikke, at klienten har været udsat for de helt store stresspåvirkninger, men at dagligdagen indeholder masser af situationer, der giver anledning til at tro på de tanker, der understøtter spiseforstyrrelsen.


Pige der har fået tilbagefald

Hvor mange af de
7 dødssynder,
kan du kende fra dig selv?


Lær at distrahere dig selv fra dine tilbagefaldstanker

Derfor er en del af behandlingen i ACT-baseret terapi, at man lærer at distrahere sig fra de tanker, der ikke er nyttige for ens helbredelse. Når vi her taler om tanker, mener vi ikke nødvendigvis store, dybe, filosofiske samtaler med os selv. Snarere tværtimod. Vi mennesker har i omegnen af 70.000 tanker om dagen, og de fleste har mere karakter af små konstateringer som: Nå, der kører en rød bil. Jeg tager lige en blyant. Jeg fryser lidt. Tanker der kommer og går, og som vi har glemt i samme øjeblik, de er passeret.

Mange af os handler på tanker, vi slet ikke har lagt mærke til, at vi har. Vi opdager det først senere, når vi spørger os selv: “Hvad var det dog lige, der skete for mig?” Derfor er det vigtigt, at vi har fokus det rigtige sted.

Hvordan er det med dit fokus, når du skal modarbejde spiseforstyrrelsen?

Har du fokus på det, du skal, og har du dermed besluttet dig for at gøre noget – nemlig at blive rask?

Har du fokus på dine egne værdier? F.eks., at du vil leve et sundt liv, hvor du kan være sammen med andre mennesker på almindelige vilkår, også når det indbefatter spisning?

Har du fokus på dine egne kompetencer? F.eks. at du er en viljestærk person, der kan gøre det, du sætter dig for – også når det er svært. Har du fokus på opgaven, nemlig at spise almindeligt sammen med andre her og nu?  

Hvis du kan svare ja til de tre spørgsmål er du på rette spor. Hvis ikke – så prøv at finde ud af, hvad det er for typer af tanker, der leder dig på afveje? Her er nogen af de mest almindelige situationer, der kan give tilbagefaldstanker. Det er spiseforstyrrelsens 7 dødsynder.

  1. Du lader dig distrahere af andre. Du tænker måske: “Hun derovre sidder bare og stikker til maden. Ham der tygger lidt for højlydt. De der, ser mærkeligt på mig. Jeg vil ikke være her.” Dette er ikke hjælpsomt, hvis du vil lære at spise sammen med andre.
  1. Du lader dig distrahere af dig selv. Du tænker f.eks. på, at du har svært ved at synke maden, eller at du er helt tør i munden. Det hjælper aldrig på evnen til at spise.
  1. Du mister fokus på nutiden. Du begynder at tænke på fortiden, hvor du måske var overvægtig. Du tænker måske også på fremtiden og på, hvordan du vil se ud, hvis du bare fortsætter med at spise. 
  1. Du begynder at tænke helt urealistiske katastrofetanker. Det kan handle om, at du bliver så tyk, at du aldrig vil få en kæreste, at dine venner vil mobbe dig, eller at du aldrig mere vil kunne købe tøj i almindelige butikker.
  1. Du begynder at tænke sort / hvide tanker. Enten spiser du slet ikke noget, og så er du på rette vej, eller også grovæder du 5 desserter, og så er alle forsøg på at holde den slanke linje ødelagt.
  1. Du begynder at tænke tanker, der tillader dig at handle mod dine værdier. Det kan godt være, du gerne vil være rask, men det gør vel ikke noget, at man lige springer dette måltid over. Det skader ingen, og dit humør bliver væsentligt bedre bagefter. 
  1. Du begynder at spørge dig selv, om projektet: “Jeg vil gerne leve et sundt liv, hvor jeg kan være sammen med andre, også når det gælder spisning” overhovedet er noget for dig. Måske er det bedre bare at være syg og lade spiseforstyrrelsen råde.

Når du kæmper med en spiseforstyrrelse, har du sikkert handlet på en eller flere af disse typer af tanker. Hvis du skal kæmpe imod dem, må du først lære dem at kende. Hos VALENTIA KLINIKKEN kender vi dem. Og vi vil gerne kæmpe mod dem sammen med dig og få dine tanker til at blive det de er, nemlig tanker der dukker op, uden at du behøver at reagere på dem.